Over Robert Peek
George Orwell wist het. En Robert Peek wist het ook: 1984 is beslissend. En waar Orwell een deprimerende kijk op de wereld had, zag Robert de schoonheid van de omgeving om hem heen. Dus startte hij in dat iconische jaar zijn eigen fotostudio in Rotterdam.
Bij zijn opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten ontwikkelde Robert een liefde voor composities met mooi lichtgebruik. Het wordt zijn handelsmerk in succesvolle reclamefotografie. Van fotografie voor advertenties tot fashionstills en productfotografie.
In Robert’s carrière weten steeds meer binnen- en buitenlands klanten hem te vinden. Bedrijven zoals Yamaha, Coca-Cola, Mammoet, Big Green Egg en Inno Essentials. Maar ook inspirerende reclamebureaus als DLVS, Nijgh en Waal aan de Maas staan bij Robert op de stoep.
Daarnaast is er veel waardering voor het persoonlijke werk van Robert. Die foto's maakt hij meestel op reis in Europa, de Verenigde staten en China, of gewoon thuis, op het Nederlandse platteland. Dat leidt tot veel fotografie van indrukwekkend ruig natuurschoon en romantische landschappen.
In Roberts persoonlijke werk ligt de focus op de eenzaamheid die je in verlaten gebieden vindt. Maar net zo goed tegenkomt op drukke locaties in winkels, restaurants of op markten. Het levert levensechte beelden op met een rauwheid die soms als melancholisch wordt ervaren. Zeker als het om zijn portretten gaat.
Het vrije werk van Robert Peek is online te vinden op www.photoartgallery.nlhttps://www.behance.net/robertpeek
tevens te bezichtigen bij Galerie Sakura in Parijs.